Hasvik kommune skal være et godt sted å vokse opp. De kommunale tilbudene skal være gode og likeverdige uansett hvor i kommunen du bor.
Eventuelle nye investeringer i kommunale skole- og utdanningsbygg skal ikke legge begrensninger for utvikling i de tre bygdene, eller tilby et mer begrenset tilbud enn dagens.
Sammen for Sørøya vil:
Skoler |
---|
|
Barnehager |
---|
|
Kompetansesenteret i Breivikbotn, videreutdanning og intern kursing |
---|
|
Ny skole i Hasvik må bygges slik at elevene ikke blir spredt for alle vinder eller må busses til andre steder under byggetiden. Lokalene må også være av en slik standard at de er egnet for undervisning. Lærerne må også ha skikkelige forhold under byggetiden.
Skole i Breivikbotn og Sørvær vil vi beholde slik som i dag med nødvendige oppgraderinger. Overgang mellom barnetrinn og ungdomstrinn må sikres på best mulig måte slik at overgangen kan gå mest mulig på skinner.
Mat for elevene i løpet av dagen er en nødvendighet for å sikre god læring. Erfaring fra tidligere år med lunsj for ungdomsskoleelever ga gode resultater i form av rolige elever etter lunsj. Derfor ønsker vi at det innføres tilbud om gratis lunsj til skoleelever.
•••
Da barnehager er et servicetilbud til foreldre/foresatte må tilbudet ta hensyn til foreldrenes behov ift åpningstider samt fleksibilitet til når en leverer barnet(a) i barnehagen, det kan gjøres ved et punkt i søknaden der en oppgir når en ønsker levere og hente barnet(a)
Øke barnehagens kunnskap til å se og hjelpe sårbare barn, samt barn som kan være utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt.
Foreldrenes ønske om gratis kost i barnehagene for å utjevne forskjeller bygdene imellom.
Alle barn i vår kommune fortjener et like godt barnehage tilbud uavhengig av hvor de bor. Vi vil likebehandle for å unngå sosiale forskjeller.
•••
Kompetansesenteret i Breivikbotn, videreutdanning og intern kursing
Kompetansesenteret i Breivikbotn må oppgraderes, dernest utnytte kompetansesenter for å få til intern kompetanseheving da en ofte får flere på kurs samtidig når kusledere kommer til plassen enn når kursdeltakere reiser bort.
Stipendordninger og utdanningsstøtte mot bindingstid for en rekke fagprofesjoner må revideres og tilbys for å få fag personer til å stå litt lengere i jobb. Finansiering av kompetanseheving i allerede etablerte stillinger med bindingstid.
Kommunale virksomheter innen administrasjon - helsesektor - teknisk sektor bør vurdere å opprette Trainee stillinger i samarbeid med andre nærliggende kommuner. Dette for å få et kluster av personer som er ferdig med sin Bachelor eller Master. Dette er nytt i Finnmark målestokk men er ikke umulig å få til om kommuner går sammen(Vest-Finnmark rådet)