Samferdsel og infrastruktur for en fiskeri og øykommune,
er og blir svært viktig i overskuelig fremtid. Betydningen av gode
løsninger kan ikke understrekes nok. Økning av innsatsfaktorer som
frekvens, kapasitet og kvalitet vil i et fremtidsrettet perspektiv
for en øy- kommune bety enormt mye for næringsliv og befolkning.
Eksemplene finnes i vår kommune.
Kommunal
infrastruktur og kommunikasjoner generelt vil også være gode bolyst
tiltak.
Hurtigbåter |
---|
|
Ferger |
---|
|
Fly |
---|
|
Kommunale veier |
---|
|
Kommunale vannverk
|
I hele Vest-Finnmark trafikkerer Boreal Sjø AS med sine hurtigbåter i regi av Troms og Finnmark Fylkeskommune. Fra Hasvik går ruter til Loppa stedene og Hammerfest. Fra Hammerfest er det forbindelse til Alta. I et miljømessig perspektiv er båtene produsert relativt små og lette, med motorkraft under sertifikat grenser. Vindbegrensningene er åpenbare. Komforten om bord er relativt god, servicen marginal.
Rutetider er knappe og
innstillinger på grunn av vær/teknisk forekommer. Dette kan få
konsekvenser, spesielt mot sykehus timer, møtevirksomhet med mer.
Om bord er det lett tilgang til kaffe og intet mer.
Det
aksepteres ikke reduksjoner i frekvens og dagens frekvens skal som et
absolutt minimum opprettholdes eller forbedres. En mer effektiv
løsning på hurtigbåt mønstret er å foretrekke, slik at en kan tilby
flere rutekilometer.
•••
Dagens fergeløsning ble etablert 1.1.2016. Transportør er Boreal Sjø AS og oppdragsgiver er Troms og Finnmark Fylkeskommune. Frem til 2011 var fergesambandet et riksvei samband.
Anbudet ble etablert med et lavest mulig kostnadsnivå fordi andre samferdselstiltak skulle etableres. Midlene som overføres fra staten til fylket er ikke øremerket. Derfor kan disse benyttes hvor som helst i det samferdselspolitiske systemet. Fergene mellom Hasvik og Øksfjord er svært sårbare i forhold tekniske og værmessige problemstillinger. Kanselleringer med vindstyrker mellom 15 – 20 m/sek, flere tekniske kanselleringer og andre ruteforstyrrelser er mer regelen enn unntaket.
For næringsliv og befolkning har dagens fergeløsning hatt, og har en alvorlig virkning. Trailere med ferske fiskeprodukter blir gjenstående. Kapasitetsmessige problemer bidrar til at befolkning periodevis må stille seg i kø i lang tid før ferge avgang. Dette forlenger reisetiden betydelig og er uakseptabelt.
Det er et
ubetinget krav at det må
etableres et riksvei samband mellom Hasvik og Langnes i Altafjorden fra og
med 1.1.2026. Langnes er utpekt som et samferdsels knutepunkt i
Vest-Finnmark. Her vises det til målsetningen til Troms og Finnmark
Fylkeskommune / Finnmark Fylkeskommune og strategien fra «kyst
til marked». Ellers vises det til prosjektet «Knutepunkt
Langnes»- en rapport som ble ferdig i februar 2022 i regi Troms og
Finnmark fylkeskommune.
For at Hasvik Kommune skal kunne utvikle seg som den fiskerikommunen den er, er dette tiltaket kritisk viktig. Overfartstiden må ikke være lengere enn 1 time og 40 minutter.(tidsfaktor i kyst til marked strategi) Distansen er ca 30 nm og det innebærer et fartspotensial på fartøyet med ca 17,5 kn. Antall PBE(PersonBilEnheter) må ikke være mindre enn 80 og trailerkapasitet ikke mindre enn 8 à 50 tn kapasitet. Ellers viktig med annen service, slik som nettverk, kafeteria, sittegrupper, dedikerte rom for trailersjåfører, HC adgang, mm.
Vi vil også minne om at fra Sørøya og vestover, er det Grønland som er neste fastlandspunkt. Overfarten og anløpsstedene er periodevis værhard, og det må etableres et fartøy som har tilstrekkelig motorkraft og havgående kapasiteter ift dette.
Vi vil videre minne om dagens fergekontrakt har 4 dagers karenstid for etablering av reservefartøy og 75% reduksjon i antall passasjerer ved farlig last mm. Også dette er uakseptabelt. (Fra og med dag 5 skal reservefartøy settes inn). Dette er unikt i Norges målestokk.
Kravet må
være at reservefartøy skal settes inn etter maksimalt 36 timer.
I
2022 var det en ruteforstyrrelse i snitt hver 3. dag.
•••
Fra sent i
2017 har Hasvik Lufthavn blitt tilgodesett med 3 avganger pr dag, mandag
til fredag, ingen avgang på lørdager og 2 avganger på søndager.
Dette resulterte i en økning i trafikken med ca 32 %. Hasvik
Lufthavn har svært god regularitet. Når andre kommunikasjoner er
innstilt på grunn av vær, lander fortsatt operatør i Hasvik. Det
oppleves sjelden kanselleringer på grunn av teknisk svikt eller akutt
personell svikt.
Tilfredsheten med frekvens og regularitet
er god. Forpliktelse til Offentlige Tjenesteytelser (FOT- ruter),
bidrar til at staten del- finansierer ikke lønnsomme ruter i Nord-Norge
og Sør-Norge. Dette bidrar til opprettholdelse av frekvens og et
forståelig prisnivå på strekningene Hasvik – Hammerfest og Hasvik –
Tromsø.
Frekvens til/fra øykommunen Hasvik skal
opprettholdes. Dette har svært stor betydning for spesielt
reiselivet, men også annen næring, og ikke minst, befolkningen i Hasvik
Kommune. Fra 1.4.24 skal nytt anbud være på plass. Hasvik
Kommune vil bli hørt i god tid før dette.
Vi vil jobbe
målrettet for å få etablert drivstoff fylling på Hasvik
Lufthavn. Dette kan ha betydning for operatører både for fly og
helikopter bevegelser i forhold til regularitet og
sikkerhet.
Hasvik Kommune har et ti-talls antall
kilometer med veier som skal driftes og vedlikeholdes både sommer og
vinter. Problemer med ising og vannføringer skaper stundom stor
slitasje på veiene.
Enkelte strekninger er periodevis i så
dårlig forfatning at farbarheten marginaliseres eller må utebli.
Brukerne opplever dette som ikke tilfredsstillende da dette er
kostnadskrevende i form av slitasje på kjøretøy, samt tid som gjerne
kunne ha vært disponert annerledes. Gode veier er også et bolyst-
tiltak.
Der det kreves skal den grunnleggende standard
oppgraderes.
Det ansees også som nødvendig i perioder å
gjøre mindre vedlikehold, både på veiene og langs veikantene.
Dette kan inkluderes i kontrakter med
entreprenører.
Trafikksikkerhetsutvalget skal utrede
muligheten til gang og sykkelsti fra sentrum av Hasvik til skolen og fra
krysset i Breivikbotn til skolen. De må ikke låses til eksisterende vei
men se på flere
traseer.
Rent vann i tilstrekkelige mengder er
en forutsetning for velferd og helse, for at næringsmiddel- og turist
bedrifter skal kunne overleve, og for at samfunnet som helhet skal fungere
på en tilfredsstillende måte.
Drikkevannsforskriften gjelder for
alle vannverk. De fleste vannverk i Hasvik Kommune driftes i
henhold til forskriften. Det er gjennomført betydelige
oppgraderinger i vannverkene på de største stedene i Hasvik
Kommune. Hasvik Kommune har et prisnivå på kommunale tjenester som
ligger ca 20% under landsgjennomsnittet.
For noen fastboende
og fritidshus oppleves vanntilførsel i kapasitet og kvalitet som ikke
tilfredsstillende. Dette har vedvart over tid og er svært viktig
for de det gjelder.
I aktuelle områder skal det gjennomføres en vurdering om det er mulig å fremskaffe tilfredsstillende vannforsyning i tilstrekkelig mengde og kvalitet. De økonomiske rammene for dette må hensyntas.
Hva kan vi alle gjøre?
Søppel som sanitærprodukter, kontaktlinser eller farlige kjemikalier og medisiner skal ikke skylles ned i toalettet. Renseanleggene klarer ikke samle opp alt, og det forurenser vann, hav og strender.
Mange av hygieneproduktene og vaskemidlene vi bruker inneholder stoffer som er skadelige for miljøet. Velg heller produkter som er sertifisert miljøvennlige. Unngå sminke og hårpleieprodukter som inneholder mikroplast. Du kan finne en oversikt her.
Reduser utslippene dine av mikroplast fra klesvask ved å
velge klær av nedbrytbare, naturlige fibre. Du kan også putte syntetiske
klær i vaskeposen guppyfriend, som sørger for
at mikroplasten fanges opp og ikke forsvinner ut i havet. Spar vann ved å
velge korte vaskeprogram, og vask klærne sjeldnere. Mange flekker kan
enkelt fjernes med en fuktig klut.
Bli med på en ryddeaksjon i naturen, eller arranger en selv. Det ligger mye søppel i naturen, og mye av det ender opp i elver eller i havet om det ikke fjernes. Mye av plasten som havner i naturen er mikroplast.
Ta kortere dusjer, slå av vannet mens du pusser tennene i stedet for å la det renne, og reparer kraner som lekker. En kran som drypper kan lekke 11 000 liter vann i året!
Å omstille samfunnet vårt til å bli bærekraftig krever større endringer enn at du og jeg som forbrukere endrer våre vaner og vår livsstil, selv om det også er viktig. Større samfunnsendringer må til, og du kan spille en viktig rolle i denne samfunnsendringen gjennom politisk engasjement, for eksempel i et parti eller en organisasjon.
De gode, varige løsningene er som regel et resultat av kunnskap, samarbeid, og målrettet organisering. Vær en aktiv medborger! Bli med å nå bærekraftsmålene!