Translate FacebookDel

« En ny digital hverdag

digitalhverdag.png
Digitale møteplasser for kommunikasjon og samhandling kan gi en følelse av samhold og eierskap.  I vårt valgprogram har vi sagt noe om at vi vil ta initiativ til å skape disse for bedre å samhandle med innbyggere. Innovasjon og endring krever informasjon og kommunikasjon.  Samfunn trenger egne informasjonskanaler de har full kontroll over.  Møteplasser for kommunikasjon og samhandling har blitt stadig viktigere i dagens samfunn.



Kan du tenke deg et sted der du kan finne informasjon fra forskjellige nivåer i samfunnet?  
Informasjon og kommunikasjons muligheter finnes i dag, men en må ofte drive oppsøkende virksomhet for å finne dem.  Eksempelvis kan det å få et varsel på telefonen om ulike hendelser og aktiviteter i samfunnet være en god oppsamling av informasjon.

Fremtiden er her, og nå kan vi dra nytte av de teknologiske nyvinningene som vil gi oss en mye raskere og bedre kommunikasjon med våre medborgere. Mulighetene er endeløse og kan tilpasses våre spesifikke behov

Store deler av våre innbyggere har tatt del i den teknologiske utviklingen, men ferdighetene blant mange er ikke gode nok til å finne informasjon og/eller kunne kommunisere.  Brukervennlighet er også viktig for å inkludere alle aldersgrupper.  Med andre ord; vi bør legge til rette for at kunnskapen i det å bruke digitale verktøy styrkes.

Vi i SfS ser for oss å samle ulike digitale kanaler som sosiale medier, nettbaserte fora, meldingstjenester og dedikerte kommunikasjonsplattformer. Dette kan gi innbyggerne valgmuligheter for ulike typer samhandling.

Hva vi har bruk for kan utvikles over tid.  Vi tenker at vi må begynne å forberede samfunnet på en framtid der vi kan ha en tilpasset og enklest mulig 2- veis kommunikasjon, og der brukerterskler er lave.  Vi ser for oss at digitale møteplasser skal dekke et bredt spekter av temaer som er relevante for samfunnet, og å gjøre disse desentrale.

Gjennom å ta initiativ til å skape digitale møteplasser med disse prinsippene i tankene, kan vi styrke samholdet og eierskapsfølelsen blant innbyggerne samtidig som det legges til rette for mer effektiv og inkluderende kommunikasjon.