Digitale
møteplasser for kommunikasjon og samhandling kan gi en følelse av
samhold og eierskap. I vårt valgprogram har vi sagt noe om at vi
vil ta initiativ til å skape disse for bedre å samhandle med innbyggere.
Innovasjon og endring krever informasjon og kommunikasjon. Samfunn
trenger egne informasjonskanaler de har full kontroll over.
Møteplasser for kommunikasjon og samhandling har blitt stadig viktigere i
dagens samfunn.
Kan du tenke deg
et sted der du kan finne informasjon fra forskjellige nivåer i samfunnet?
Informasjon og kommunikasjons muligheter finnes i dag, men en
må ofte drive oppsøkende virksomhet for å finne dem. Eksempelvis
kan det å få et varsel på telefonen om ulike hendelser og aktiviteter i
samfunnet være en god oppsamling av informasjon.
Fremtiden
er her, og nå kan vi dra nytte av de teknologiske nyvinningene som vil gi
oss en mye raskere og bedre kommunikasjon med våre medborgere.
Mulighetene er endeløse og kan tilpasses våre spesifikke behov
Store deler av våre innbyggere har tatt del i den teknologiske
utviklingen, men ferdighetene blant mange er ikke gode nok til å finne
informasjon og/eller kunne kommunisere. Brukervennlighet er også
viktig for å inkludere alle aldersgrupper. Med andre ord; vi bør
legge til rette for at kunnskapen i det å bruke digitale verktøy
styrkes.
Vi i SfS ser for oss å samle ulike digitale
kanaler som sosiale medier, nettbaserte fora, meldingstjenester og
dedikerte kommunikasjonsplattformer. Dette kan gi innbyggerne
valgmuligheter for ulike typer samhandling.
Hva vi har bruk
for kan utvikles over tid. Vi tenker at vi må begynne å forberede
samfunnet på en framtid der vi kan ha en tilpasset og enklest mulig 2-
veis kommunikasjon, og der brukerterskler er lave. Vi ser for oss at
digitale møteplasser skal dekke et bredt spekter av temaer som er
relevante for samfunnet, og å gjøre disse
desentrale.
Gjennom å ta initiativ til å skape digitale møteplasser med disse prinsippene i tankene, kan vi styrke samholdet og eierskapsfølelsen blant innbyggerne samtidig som det legges til rette for mer effektiv og inkluderende kommunikasjon.