Fylkesutvalgets vedtak om fergesamband Hasvik -Øksfjord gjeldende fra 1.januar 2026. Hele dokumentet kan leses på vedlagte lenke under.
Sambandet ble vedtatt i Fylkesutvalget 30.januar der utvalget gikk inn for en 60PBE ferge. De vedtok også at Langnes alternativet ble skrotet. Legger ved et utdrag av vedtaket nedenfor.
Utlysning av kontrakt for Fergepakke 1 - Hasvik - Øksfjord
Innstilling:
Utlysning av kontrakt for fergepakke 1, fergesambandet Hasvik – Øksfjord, godkjennes og lyses ut på anbud
Kontrakt
Operatøren sin hovedoppgave blir å drifte fartøyene og håndtere personell. Tilskuddet til operatøren blir det kontrakten koster å drifte for operatøren, der utgangspunktet er den prisen leverandøren gir i anbudskonkurransen.
Kontraktsperioden for fergepakke 1, Hasvik – Øksfjord sambandet, settes til 10år + inntil 3 års
opsjon for å gi sambandet stabilitet og forutsigbarhet.
Tildelingskriterier
Pris vektes mest, det er stilt mange minstekrav til kvalitet på fartøy og derfor anser man det ikke som nødvendig å vekte kvalitet høyere. For også å ivareta ambisjonen om redusert klimagassutslipp fra fylkeskommunens transporttjenester, vil fylkeskommunen anvende følgende tildelingskriterier i konkurransen
Pris 60%, Miljø 30% Kvalitet 10%
Krav til fartøy
Angitt minimumskrav til transportkapasitet i sambandene.
Hoedfartøy 1, Reserveferge 1, 60PBE på begge. VTE-kapasitet på begge:6, Passasjerer 195, Alder hovedferge 15år, reserveferge ingen alder. Responstid på reserveferge 12timer.
Det forutsettes at alle fartøy utformes etter krav til universell utforming. Viser til KGL for utfyllende liste for alle fartøyskrav.
Av kommunenes høringsinnspill er det ønske om ferge med høyere kapasitet. Desto større kapasitet man skal ha desto større ferger må man også ha. Nye lovkrav til fergekaier definerer lengde på kai i forhold til ferge. Det er derfor usikkerhet rundt behovet for oppgradering av kaianleggene dersom kapasiteten økes utover 60PBE/6VTE.
Rutetabell
Rutetabeller er lagt til grunn i KGL.
Overfartstid: 75 minutter – (10 minutter raskere enn i dag)
Frekvens: 4 daglige rotasjoner (man-fre) + 2 daglige rotasjoner (lør-søn)
Overfartstiden i rutetabellen blir kortere enn i dag, ved at det legges inn krav til høyere fart på fergen. Av høringsinnspill er det ønske om høyere fart enn det legges til grunn i KGL. Det er viktig å merke seg at desto høyere fart man har på fergen desto høyere drivstofforbruk og dermed høyere kostnad vil sambandet ha.
Av høringsinnspill ønskes det at ferge skal kunne frakte farlig last uten begrensninger på passasjerkapasitet. Dette er ifølge lovkrav ikke mulig. For å dekke dette behovet legges det derfor inn egne avganger for frakt av kjøretøy med farlig last.
Hele vedtaket kan leses: her