Fergemidler fra staten til fylkeskommunen bidrar også til
andre samferdselstiltak i Finnmark. En kan da til en viss grad
forstå minimalistisk utførelse på eksisterende ferger, noe som har
direkte konsekvens for næringsliv og befolkning i Hasvik
Kommune.
Litt
historikk
Den 1.1.2016 startet Boreal Sjø AS sitt anbud for
Finnmark Fylkeskommune (FFK), nå Troms og Finnmark Fylkeskommune (TFFK),
og fra 1.1.24 igjen FFK. I tolvte time ble fergene MF Hasvik og MF
Bergsfjord forlenget fra en 33 PBE- ferge til 40 PBE- ferge.
Krav til
overfartstid har siden 1975 vært 1 time og 25 minutter. Dette
kravet brytes til daglig da overfartstiden er ca 1 time og 30
minutter. Fra dag 5 i anbudsperioden (1.1.16-31.12.25) har det vært
utallige problemstillinger knyttet til fergedriften. Alle
problemstillinger som har oppstått og oppstår, medfører alvorlige
konsekvenser for næringsliv og befolkning i fiskerikommunen
Hasvik.
Kommunestyrets vedtak – svar på
høringsuttalelse
Kommunestyret (KOS) har i sitt møte 31.
mars 2022 gitt tilsvar til TFFKs anmodning om høringssvar på
fergestrekningen Hasvik-Øksfjord i nytt anbud fra 1.1.26.
Høringssvaret er gitt med bakgrunn i de problemstillinger sambandet har
hatt så langt i anbudsperioden.
Hovedkravet som ble inngitt var et
fergesamband Hasvik – Langnes i Altafjorden, og at sambandet må bli
klassifisert som et riksvei samband, slik det var frem til 2010.
Høringsfristen var primo april 2022. Nå, 16 måneder etter,
sannsynliggjøres det at det er for knapp tid til å bygge nytt
fartøy. Hva har egentlig skjedd her?
Etter det som er kjent har denne rapporten ikke vært politisk behandlet i TFFK. Prosjektet hadde sin oppstart i januar 2019. Mange kommuner og mennesker har vært involvert i prosjektet og ressursbruken har vært stor. Det er tragisk at det politisk ikke er gjort vurderinger av prosjektet.
KOS har gjort krav
om heving av kvalitet, kapasitet og overfartstid. Også distriktene
må og skal prioriteres hva angår veistandard. Ferge fra Hasvik er vår
vei! De aller vesentligste momentene som er meddelt TFFK er:
Fullstendig høringssvar finnes i denne lenka.
Fylkestingets juni 2023 møte
Følgende ble vedtatt på dette møtet under sak 45/23 – Framtidig
rutestruktur – Sjøruter Finnmark:
Slik vedtaket er utformet, åpnes det for at løsningene vil kunne «torpedere» våre krav med hensyn til forbedret kvalitet, kapasitet og overfartstid.
Formannskapets møte med TFFK 20.
juni 2023
I dette møtet ble det meddelt at anbudet skulle
lyses ut snarest, om mulig før ferien. I møtet ble vi lovet at
Hasvik Kommune skulle få innsyn i anbudskriteriene. Pr dags dato er
disse ikke mottatt. Etter en telefonsamtale med TFFK adm. samferdsel
den 22. august 2023 ble disse anbudskriteriene etterlyst.
Tilbakemeldingene var at dette er til vurdering hos juridisk avdeling
fordi en var redd for at noen tilbydere kunne få et fortrinn hvis
informasjon ble lekket.
Etter vårt syn er dette et noe svakt
argument. Hvem er fergedriften til for? Det er intet til hinder for
at en kan pålegge taushetsplikt og å kommunisere muntlig i sakens
anledning. Ved å innta en slik holdning så har en ingen mulighet
for å argumentere om og for forbedringer i fergetrafikken fra
Hasvik.
Oppsummering
Fylkestinget har
tatt sin beslutning og Hasvik Kommune er ikke hensyntatt i sitt
høringsinnspill for fergestrekningen Hasvik – Langnes. TFFK
legger imidlertid vekt på miljø, kvalitet og økonomi. Pris i
anbudet vil vektlegges høyest. Det bekymrer! Noen momenter
fra innstillingen om fergepakke 1 Hasvik - Øksfjord:
Ingen andre kriterier er kjent,
imidlertid erkjennes at kapasiteten i sambandet er for lav. Dette
sier også noe om de vurderinger som ble gjort før anbudsstart
1.1.2016. Heller ikke da ble Hasvik Kommunes høringsinnspill tatt
til følge. Vi har i dag et «minimalistisk» samband, hvor
kvalitet, kapasitet og overfartstid ikke er tilfredsstillende. Ved
feil på en ferge går operatøren over i en reserverute. Denne
modus kan innehas i 4 dager, fra og med dag 5 skal reservefartøy settes
inn.
Hvor ellers i Norges land finnes slike kriterier? Årsaken
til dette var å etablere en finansiell mulighet til å gjennomføre andre
samferdselstiltak i Finnmark med fergemidler!
Fergedriften i
fylkene finansieres indirekte av staten. Etter det som er kjent
brukes ikke all (ikke øremerket) statlig fergefinansiering som fylket
får til fergedrift. Noe, anslått til 25%, benyttes til andre
samferdselstiltak. En kan da til en viss grad forstå minimalistisk
utførelse på eksisterende ferger, noe som har direkte konsekvens for
næringsliv og befolkning i Hasvik Kommune.
Etter det som
forståes, så er siste mulighet at Hasvik – Langnes opprettes som et
riksvei samband og da direkte finansiert av staten. Det kan også
iverksettes avganger Øksfjord – Hasvik gjennom fergepakke 3, finansiert
av TFFK.
Dette burde være en jobb for våre riks og fylkespolitikere
i Finnmark å ta tak i. Vil dere sørge for at dette gis
prioritet?
Teksten over er sendt i notats form til rikspolitikere fra Finnmark, gruppeledere i Troms og Finnmark Fylkeskommune, Fylkesråd for samferdsel, Finnmark Dagblad og Altaposten.