Translate FacebookDel

« Ferge fra/til Hasvik 010126

ferge.jpg
Fergemidler fra staten til fylkeskommunen bidrar også til andre samferdselstiltak i Finnmark.  En kan da til en viss grad forstå minimalistisk utførelse på eksisterende ferger, noe som har direkte konsekvens for næringsliv og befolkning i Hasvik Kommune.




Litt historikk
Den 1.1.2016 startet Boreal Sjø AS sitt anbud for Finnmark Fylkeskommune (FFK), nå Troms og Finnmark Fylkeskommune (TFFK), og fra 1.1.24 igjen FFK.  I tolvte time ble fergene MF Hasvik og MF Bergsfjord forlenget fra en 33 PBE- ferge til 40 PBE- ferge.
Krav til overfartstid har siden 1975 vært 1 time og 25 minutter.  Dette kravet brytes til daglig da overfartstiden er ca 1 time og 30 minutter.  Fra dag 5 i anbudsperioden (1.1.16-31.12.25) har det vært utallige problemstillinger knyttet til fergedriften.  Alle problemstillinger som har oppstått og oppstår, medfører alvorlige konsekvenser for næringsliv og befolkning i fiskerikommunen Hasvik.

Kommunestyrets vedtak – svar på høringsuttalelse
Kommunestyret (KOS) har i sitt møte 31. mars 2022 gitt tilsvar til TFFKs anmodning om høringssvar på fergestrekningen Hasvik-Øksfjord i nytt anbud fra 1.1.26.  Høringssvaret er gitt med bakgrunn i de problemstillinger sambandet har hatt så langt i anbudsperioden.
Hovedkravet som ble inngitt var et fergesamband Hasvik – Langnes i Altafjorden, og at sambandet må bli klassifisert som et riksvei samband, slik det var frem til 2010.  Høringsfristen var primo april 2022.  Nå, 16 måneder etter, sannsynliggjøres det at det er for knapp tid til å bygge nytt fartøy.  Hva har egentlig skjedd her? 

  • TFFK har gjennomført et prosjekt «knutepunkt Langnes» datert 24.2.2022(rapport).
    Det er foreslått plassering og utforming av nytt knutepunkt på Langnes. Knutepunktet vil binde sammen ferge, hurtigbåt, buss og øvrig biltrafikk. Det anbefales å gå videre med utvikling av knutepunktet da synergiene av samordnet kollektivtrafikk på sjø og land vil være gode. Det vil samtidig bidra til at man blir mindre avhengig rasutsatt vegstrekning på Fv.882 mellom Langfjordbotn og Øksfjord.

Etter det som er kjent har denne rapporten ikke vært politisk behandlet i TFFK.  Prosjektet hadde sin oppstart i januar 2019.  Mange kommuner og mennesker har vært involvert i prosjektet og ressursbruken har vært stor.  Det er tragisk at det politisk ikke er gjort vurderinger av prosjektet.

KOS har gjort krav om heving av kvalitet, kapasitet og overfartstid.  Også distriktene må og skal prioriteres hva angår veistandard. Ferge fra Hasvik er vår vei!  De aller vesentligste momentene som er meddelt TFFK er:

  • Fartøyet skal ha en marsjfart på minimum 17,5 kn
  • Det skal være minst 4 daglige avganger alle dager
  • Fartøyet skal være dimensjonert for havstrekningen og må kunne operere i vind på 25 m/s
  • Fergen må være godkjent for frakt av farlig last uten at dette går utover antall passasjerer
  • PBE / Nyttelast: Fartøyet skal ha kapasitet på 80 PBE.
  • Ved driftsavbrudd må egnet og godkjent fartøy være i drift innen 36 timer.
  • Fartøyet skal 150 sitteplasser i salongen.
  • Det skal være ordinær betjent kafedrift om bord på alle avganger
  • Det skal være toalettfasiliteter i henhold til antall sitteplasser.
  • Gratis Wifi til bruk for passasjerene med tilstrekkelig kapasitet.

Fullstendig høringssvar finnes i denne lenka.


Fylkestingets juni 2023 møte
Følgende ble vedtatt på dette møtet under sak 45/23 – Framtidig rutestruktur – Sjøruter Finnmark:

  1. Sjøkontraktene for ferje lyses ut på anbud så snart som mulig
  2. Tildelingskriteriene i anbudene skal ha fokus på miljø, kvalitet og økonomi, der pris vil ha høyest fokus. Lav- og nullutslippsløsninger kan vurderes utfra den økonomiske situasjonen i fylkeskommunen.
  3. Ferjesambandene deles opp i flere pakker for å effektivisere og optimalisere tilbudet best mulig og lyses ut i følgende pakker:
    Ferjepakke 1 - Øksfjord - Hasvik
    Ferjepakke 2 - Nyvoll - Eidsnes og Strømsnes – Kjerringholmen
    Ferjepakke 3 - Øksfjord - Tverrfjord og Øksfjord - Bergsfjord - Sør-Tverrfjord
  4. Fylkestinget er opptatt av å sikre sårbare småsamfunn og vegløse samfunn i fremtidige kollektivkontrakter i Finnmark.

Slik vedtaket er utformet, åpnes det for at løsningene vil kunne «torpedere» våre krav med hensyn til forbedret kvalitet, kapasitet og overfartstid.


Formannskapets møte med TFFK 20. juni 2023
I dette møtet ble det meddelt at anbudet skulle lyses ut snarest, om mulig før ferien.  I møtet ble vi lovet at Hasvik Kommune skulle få innsyn i anbudskriteriene.  Pr dags dato er disse ikke mottatt.  Etter en telefonsamtale med TFFK adm. samferdsel den 22. august 2023 ble disse anbudskriteriene etterlyst.  Tilbakemeldingene var at dette er til vurdering hos juridisk avdeling fordi en var redd for at noen tilbydere kunne få et fortrinn hvis informasjon ble lekket.

Etter vårt syn er dette et noe svakt argument.  Hvem er fergedriften til for? Det er intet til hinder for at en kan pålegge taushetsplikt og å kommunisere muntlig i sakens anledning.  Ved å innta en slik holdning så har en ingen mulighet for å argumentere om og for forbedringer i fergetrafikken fra Hasvik.

Oppsummering
Fylkestinget har tatt sin beslutning og Hasvik Kommune er ikke hensyntatt i sitt høringsinnspill for fergestrekningen Hasvik – Langnes.  TFFK legger imidlertid vekt på miljø, kvalitet og økonomi.  Pris i anbudet vil vektlegges høyest.  Det bekymrer!  Noen momenter fra innstillingen om fergepakke 1 Hasvik - Øksfjord:

  1. Det foreslås i kommende anbud at fartøy kan driftes med diesel/hybrid, dersom dette gir fylkeskommunen en vesentlig kostnadsbesparelse.
  2. Det foreslås en generell prioritering av dette sambandet. I dagens kontrakt oppleves responstid for reservefartøy som lang, ved å skille sambandet ut har man større handlingsrom for å gjøre tilpasninger for å sikre god regularitet.
  3. Med den lange overfartstiden som er i dag, anses det ikke som mulig å gjennomføre dette lange sambandet med elektriskdrift innenfor fylkeskommunenes økonomiske ramme, det vil bli lyst ut uten krav til spesifikk energibærer, men lav- og nullutslipp vil bli premiert i anbudet.

Ingen andre kriterier er kjent, imidlertid erkjennes at kapasiteten i sambandet er for lav.  Dette sier også noe om de vurderinger som ble gjort før anbudsstart 1.1.2016.  Heller ikke da ble Hasvik Kommunes høringsinnspill tatt til følge.  Vi har i dag et «minimalistisk» samband, hvor kvalitet, kapasitet og overfartstid ikke er tilfredsstillende.  Ved feil på en ferge går operatøren over i en reserverute.  Denne modus kan innehas i 4 dager, fra og med dag 5 skal reservefartøy settes inn.
Hvor ellers i Norges land finnes slike kriterier?  Årsaken til dette var å etablere en finansiell mulighet til å gjennomføre andre samferdselstiltak i Finnmark med fergemidler!


Fergedriften i fylkene finansieres indirekte av staten.  Etter det som er kjent brukes ikke all (ikke øremerket) statlig fergefinansiering som fylket får til fergedrift.  Noe, anslått til 25%, benyttes til andre samferdselstiltak.  En kan da til en viss grad forstå minimalistisk utførelse på eksisterende ferger, noe som har direkte konsekvens for næringsliv og befolkning i Hasvik Kommune.


Etter det som forståes, så er siste mulighet at Hasvik – Langnes opprettes som et riksvei samband og da direkte finansiert av staten.  Det kan også iverksettes avganger Øksfjord – Hasvik gjennom fergepakke 3, finansiert av TFFK.
Dette burde være en jobb for våre riks og fylkespolitikere i Finnmark å ta tak i.  Vil dere sørge for at dette gis prioritet?


Teksten over er sendt i notats form til rikspolitikere fra Finnmark, gruppeledere i Troms og Finnmark Fylkeskommune, Fylkesråd for samferdsel, Finnmark Dagblad og Altaposten.