Translate FacebookDel

« Flyrutetilbudet til/fra Hasvik Kommune

flystatistikkjuni25.png
Hasvik lufthavn (HAA) er en sentral del av transportinfrastrukturen i Finnmark og helt avgjørende for mobilitet, beredskap og bosetting i Hasvik kommune. Statistikken for første halvår 2025 viser at HAA har høyest kabinfaktor av alle sammenlignbare regionale FOT-flyplasser i fylket – et tydelig signal om stor etterspørsel og høy sete utnyttelse.




Underdekning og lekkasje

Til tross for økende passasjertall, har HAA fått redusert ruteproduksjon fra april 2024 – noe som skaper kapasitetsutfordringer og medfører at reisende «lekker» til andre flyplasser. Næringslivet og befolkningen rapporterer om fulle avganger og manglende tilgjengelighet.


Økende behov – svak dekning

Økt aktivitet innen reiseliv, offentlig og privat virksomhet forsterker behovet for bedre flytilbud. Sammenlignet med andre lufthavner i regionen har Hasvik en betydelig høyere etterspørsel sett opp mot rutetilbudet.

Flyplassen som samfunnsbærer

Et godt flytilbud er mer enn transport – det er en forutsetning for rekruttering, boligutvikling, helseberedskap og næringsaktivitet. Widerøes tilstedeværelse har i mange år bidratt til stabilitet og utvikling i Hasvik Kommune, men nå må produksjonen styrkes.  Vi kan ikke «vente og se» langere!

Anbefalingen

Det anbefales å gjenopprette minimum tre daglige avganger på hverdager og to på søndager – tilsvarende nivået før april 2024. Samferdselsdepartementet åpner selv for at operatør kan tilby mer enn minstekravet i anbudet, og Widerøe har tidligere vist vilje til å levere ekstra.  Forutsetningene for det er betydelig bedre i dag enn i 2017.

I et brev til Widerøe anmodes det om at Widerøe snarest gjenopptar den tidligere ettermiddagsavgangen fra Hammerfest via Hasvik til Tromsø, som ga gode forbindelser både nord- og sørgående. Tallene dokumenterer at behovet for økt kapasitet ikke bare er berettiget – det er nødvendig.