Hasvik lufthavn (HAA) er en
sentral del av transportinfrastrukturen i Finnmark og helt avgjørende for
mobilitet, beredskap og bosetting i Hasvik kommune. Statistikken for
første halvår 2025 viser at HAA har høyest kabinfaktor av alle
sammenlignbare regionale FOT-flyplasser i fylket – et tydelig signal om
stor etterspørsel og høy sete
utnyttelse.
Underdekning og
lekkasje
Til tross for økende passasjertall, har HAA fått redusert ruteproduksjon fra april 2024 – noe som skaper kapasitetsutfordringer og medfører at reisende «lekker» til andre flyplasser. Næringslivet og befolkningen rapporterer om fulle avganger og manglende tilgjengelighet.
Økende behov – svak
dekning
Økt aktivitet innen reiseliv, offentlig og privat
virksomhet forsterker behovet for bedre flytilbud. Sammenlignet med andre
lufthavner i regionen har Hasvik en betydelig høyere etterspørsel sett
opp mot rutetilbudet.
Flyplassen som samfunnsbærer
Et godt flytilbud er mer enn transport –
det er en forutsetning for rekruttering, boligutvikling, helseberedskap og
næringsaktivitet. Widerøes tilstedeværelse har i mange år bidratt til
stabilitet og utvikling i Hasvik Kommune, men nå må produksjonen
styrkes. Vi kan ikke «vente og se»
langere!
Anbefalingen
Det anbefales å gjenopprette minimum tre daglige avganger på hverdager og to på søndager – tilsvarende nivået før april 2024. Samferdselsdepartementet åpner selv for at operatør kan tilby mer enn minstekravet i anbudet, og Widerøe har tidligere vist vilje til å levere ekstra. Forutsetningene for det er betydelig bedre i dag enn i 2017.
I et brev til Widerøe anmodes det om at Widerøe snarest gjenopptar den tidligere ettermiddagsavgangen fra Hammerfest via Hasvik til Tromsø, som ga gode forbindelser både nord- og sørgående. Tallene dokumenterer at behovet for økt kapasitet ikke bare er berettiget – det er nødvendig.