Krav om lovlighetskontroll ble behandlet i kommunestyrets møte den
13.2.25. Lovlighetskontrollen ble fremsatt den 6.12.24 med bakgrunn
i kommunestyrets flertallsvedtak i møte den 21.11.24, der
personalpolitisk handlingsplan ble
vedtatt.
Lovlighetskontrollen er fremsatt ved bruk av
Kommunelovens § 27-1 og er fremsatt korrekt i henhold til
forvaltningslovens bestemmelser.
Sakens
kjerne
I kommunestyrets møte den 13.2.25 meddelte ordfører sine tydelige betraktninger om saken. Dette ble av opposisjonen oppfattet som "voksenkjeft". Det samme gjengis i Altaposten 15.2.25. Hasvik Arbeiderparti mener også "at en skal holde seg for god til" slik kommunikasjon. Med andre ord, her trekkers frem moral og uverdighet i saken som ble fremsatt tydelig. Det var nok det som var en "sur pille å svelge" for Hasvik Arbeiderparti!
Personalpolitisk handlingsplan ble som et forslag fremlagt første gang av ordfører i administrasjonsutvalget i januar 2024 som en drøftingssak. Planens innhold er ikke på noen måte revolusjonerende og omhandler følgende punkter:
Planen, som har vært lenge i prosess, har i tillegg noen mål og anbefalte tiltak for å sette søkelys på generelle forbedringer i personalpolitikken i Hasvik Kommune. Alt med tanke for å gjøre våre tjenester ut til befolkningen enda bedre.
HAP tilnærming i saken har vært at denne ikke har
vært tilfredsstillende utredet. Alle hovedpunkter i planen tar for
seg momenter som Hasvik Kommune allerede har satt søkelys på gjennom
forskjellige systemer. Personalpolitisk handlingsplan har vært
igjennom en 11 måneders lang prosess der alle berørte parter skal ha
fått mulighet til å medvirke jfr kommunestyrevedtak PS 10/24.
Dette vedtaket ble iverksatt av Hasvik Kommunes
administrasjon.
Videre har HAP satt søkelys på at planen gir
styringssignaler til administrasjon: Det vår plikt som overordnet
organ, herunder vedtatt i kommuneplanens samfunnsdel for perioden 2019 –
2031, og iverksette planverk for å etterleve våre egne målsetninger og
strategier.
Departementet viser til utgangspunktet om at
kommunedirektøren har et lovfestet personalansvar for den enkelte. Dette
ansvaret inkluderer ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre
tjenstlige reaksjoner, jf. Kommuneloven § 13-1 sjuende ledd.
Personalpolitisk handlingsplan omfatter ikke enkeltpersoner. Hvem
skal gi styringssignaler til Kommunedirektøren hvis ikke kommunestyret
som organ kan gjøre det?
Til sist mener HAP at
personalpolitisk handlingsplan styrer ledelsen og utøvelsen
av det løpende personalansvaret. Kommunestyret har det totale
ansvaret for hele organisasjon. Kommunestyrets styringsrett over
ansatte i en kommune er indirekte og hovedsakelig knyttet til rollen som
overordnet politisk organ. Kommunestyret har ikke direkte styringsrett
over ansatte, men vedtak og beslutninger kan påvirke arbeidssituasjonen
og rammene for de ansatte i kommunen. Det er KL §13 som gir
kommunedirektøren den direkte styringsretten.
Kommunestyret har
ansvaret for kommunens samlede virksomhet, inkludert økonomi,
prioriteringer og strategier. Kommunestyret vedtar blant annet budsjett,
økonomiplaner og overordnede mål og arbeidsgiverpolitikk som styrer
kommunens drift.
Kommunestyret kan
vedta retningslinjer og overordnede føringer for kommunens
arbeidsgiverpolitikk. Dette inkluderer regler for ansettelser,
lønnspolitikk, kompetanseutvikling og arbeidsmiljø. Kommunestyrets
budsjettvedtak påvirker ressurser og bemanningsnivå i ulike sektorer,
noe som kan få konsekvenser for ansatte.
Kommunedirektøren har den direkte arbeidsgiverrollen
og styringsretten over de ansatte. Kommunestyret kan ikke gripe inn i den
daglige ledelsen eller instruere enkeltansatte. Styringen må skje
innenfor rammene av lover, tariffavtaler og arbeidsavtaler. Kommunestyret
kan ikke treffe vedtak som strider mot disse. Det er heller ikke
blitt gjort gjennom de mål og tiltak som er
iverksatt.
Kort oppsummert:
Kommunestyrets styringsrett over ansatte i kommunen er indirekte og
begrenset til politiske vedtak som legger føringer for kommunens
drift.
Kommunenes Sentralforbund anbefaler en politisk
vedtatt arbeidsgiverpolitikk som gir kommunedirektøren trygghet til å
være handlingsorientert, og som sikrer rom for ledelse slik at
administrasjonen kan nå de politiske målene som folkevalgte har vedtatt
for kommunen.
Vi er forpliktet til å tenke bærekraft:
«Samskapingskommunen» er en modell som
mange kommuner etter hvert jobber etter. Det handler om å tenke nytt om
kommunens rolle, også som arbeidsgiver. Vi tenker annerledes om ledelse,
kompetanse, organisering og medarbeiderskap når kommunen skal skape
velferd sammen med innbyggerne. Innbyggerinvolvering, digitalisering og
samarbeid med andre er også viktig i utviklingen av lokalsamfunnet og
lokaldemokratiet og i måten kommunesektoren utøver sin myndighet på.
Arbeidsgiverpolitikken skal vise vei inn i det nye terrenget. KS har
definert arbeidsgiverpolitikk som de verdier, holdninger og handlinger som
arbeidsgiver står for og praktiserer.
Avslutningsvis må sies at bruken av lovlighetskontroll skal være et juridisk sikkerhetsnett, ikke et politisk våpen. Dersom det brukes for strategisk til å blokkere politiske motstandere, kan det svekke lokaldemokratiet. På den annen side er det viktig at denne mekanismen finnes for å hindre maktmisbruk og sikre at loven følges. Balansen mellom disse hensynene er avgjørende for et velfungerende demokrati.