En Reiselivsstrategi er et styringsverktøy som skal legge til rette for bærekraftig utvikling og vekst i reiselivet i Hasvik kommune.
Strategien definerer mål, satsingsområder og konkrete tiltak som skal bidra til å styrke kommunens attraktivitet, skape verdier for lokalsamfunnet og næringsliv samt sikre gode opplevelser for både besøkende og fastboende.
Utvikling av Sørøya som reisemål fortsetter …
Styringsgruppa i Reiselivsstrategien har hatt to møter siden forrige oppdatering. Ett fysisk og ett digitalt møte.
SWOT- analysis (Strength – Weaknesses – Opportunities – Threats)
I møte to startet vi med å gjennomgå i grupper hva som er Sørøyas styrker og svakheter med en såkalt SWOT-analyse, Styrker – Svakheter/Utfordringer – Muligheter – Trusler. Gruppene jobbet effektivt med å avdekke våre styrker og svakheter. Det blir litt langt å skrive disse ned her, utfordringen vi landet på tok vi med i det videre arbeidet.
Verdier
En gjennomgang av hva verdier er. Hvem er vi, og hva står vi for?
Hvorfor er verdier så viktig? Jo, fordi: Verdier er personlighet, avgjør beslutninger vi tar for Sørøya, skaper følelser og felleskap, gjør oss stolt, avgjør hvilke tiltak vi skal igangsette, definerer hvem vi vil være og hvordan vi skal gjøre business
Følgende 3 verdier fikk flest stjerner: Stolthet (til øya vår), Gjestfrihet, Ansvarlig (bærekraft)
Visjon
Hva er visjon? Visjon er det vi skal jobbe for å oppnå i fremtiden … DREAM BIG
Gruppene jobbet intenst med å utforme visjoner for Sørøya som reiselivsmål. Mange forslag kom på bordet. Mange gode forslag ble presentert, men ikke besluttet da dette må synke inn og jobbes med.
Smarte mål
Hva er våre mål for reiselivet? Målene skal være ønsket resultat og de må være
SMART; Spesifikk – målbar – attraktiv – realistisk – tidfestet. Gruppene gikk sammen for å sette 5 SMART mål for reiselivet i kommunen.
Noen av forslagene var helårlig turisme, etablere nye aktører med nye produkter/aktiviteter for reiselivet, campingplass for fricampere, doble gjestedøgn, søppelhåndtreingsplan og flere bedrifter må bli miljøfyrtårn +++
Digitalt møte 21.mars gikk en litt dypere i å definere Visjon, mål, delmål og merkevare etter hva vi hadde definert på forrige møte hva som er våre viktigste verdier.
Merkevare – hvilken merkevare skal Sørøya bruke? Storfiskens rike er innarbeidet slik at denne vil bestå
Neste møte, 7.april, skal Kreativ Industri og styringsgruppa konkretisere det gruppa har jobbet med i 3 måneder.
Strategiske mål og delmål; presentere en sammenfatting av visjon og verdier fra forrige samling
Målgruppe og persons – hvilke gjester vil vi ha i fremtiden? satsingsområder, prioritere mål og gjøre valg.
Sluttproduktet skal gi Reiselivet på Sørøya sammen med Hasvik kommune et verktøy å jobbe med mot fremtidig turismeaktivitet på Sørøya/Hasvik kommune